Wroom! Visst är det svårt att hitta rätt i bildjungeln? Inte alla bilar rymmer familjen, har elegans och är roliga att köra. Den klassiska Renault Mégane är dock känd för att lyckas kombinera säkerhet med design, på ett lekfullt sätt. Efter att ha varit en av Europas populäraste bilmodeller i snart trettio år, laddar nu även Mégane upp och kör in på den eldrivna marknaden.
Snabbfakta om Renault Mégane:
När började Renault Mégane tillverkas? | Den första Mégane-modellen såg dagens ljus år 1995. |
Vilka år kom de olika Mégane-generationerna? | År 2002 lanserades generation 2, 2008 generation 3 och 2015 generation 4. |
Vilken är den snabbaste Mégane-modellen? | Den begränsade upplagan av Mégane RenaultSport 275 Trophy-R. |
Finns det en helt eldriven Renault Mégane-modell? | Ja, 2022 släpptes den: Renault Mégane E-tech 100% electric. |
Renault Mégane kombi – en familjebil med sting
Ibland vill man bara packa in hundar, ungar och hembryggt äppelvin och köra tills vägen tar slut. Mégane har ofta lyckats med att kombinera orden ”hämta på förskolan” med ”…och fortsätta vara cool”. Säkerheten har dock alltid gått först. Sedan bilen började säljas har den gjort bra ifrån sig i krocktester och all utrustning har haft ett säkerhetsfokus. Och det bästa av allt – även skandinaviska kroppar får plats i dessa fransktillverkade fordon!
Den akuta accenten i namnet adderades för att betona Méganes europeiska identitet. Den har varit och är fortfarande en av de populäraste bilarna för europeiska familjer, vilket visade sig 2003 då den röstades fram som ”European Car of the Year”.
Även om Renault Mégane-modellerna, som alla bilar, haft mindre problem genom åren, har de kunnat åtgärdas. Mégane ligger högt i undersökningar som mäter pålitlighet, vilket visar att kunderna känner fortsatt tillit.
Renault Mégane – flaggskepp under ständig utveckling
Sedan mitten av nittiotalet har Mégane varit ett betydande kapitel i Renaults framgångssaga. Då var tanken att skapa en mellanstor bil som skulle ersätta Renault 19 och konkurrera med Volkswagen Golf och andra bilar i C-klassen. Det har den gjort, och mycket mer. Kombi-varianten Renault Mégane GrandTour introducerades 1999 och utökades med den fyrhjulsdrivna kombin Sport Tourer 2016, vilket medförde att bagageutrymmet kunde rymma såväl schäfern som gamla mormor.
Andra generationen av Renault Mégane kom 2002 och fick ett designmässigt ansiktslyft. Nu introducerades Renault Mégane RS (Renaultsport), som kan göra 0-100 på 6,5 sekunder, vilket gör den både lämplig för racing och att köra senfärdiga barn till skolan.
1997 kom den första Renault Mégane Cabrioleten, ett roligt inslag i Mégane-familjen som skapade en ny nivå av ”coolhet” för dessa familjebilar. Sufflett samt glastak finnes numera, till glädje för oss i Norden.

En lista över vad som utmärker Renault Mégane:
- Speciell design
- Prisvärdhet
- Tillförlitlighet
- Säkerhet
- Komfort
- Ny teknologi
- Låg bränsleförbrukning
- Rostskydd
- Familjevänlighet
- Körglädje
Renault Mégane E-tech – mot framtiden
Renault har bekräftat att de bensindrivna motorerna är på väg ut – och det märks på de nya Méganemodellerna. Den helt eldrivna Renault Mégane E-tech 100% electric, som är Renaults första elbil i C- eller mellanklassen, kom ut på marknaden 2022. Den lånar namnet av Mégane men har en experimentell crossover-design som är något utöver det vanliga.
Kombimodellen Sport Tourer samt ”vanliga” Mégane tillverkas nu som laddhybrider och har fått de tjusiga epiteten ”E-Tech plug-in hybrid”. Alla är utrustade med teknik som anstår bilar som är på väg att köra rakt in i rymdåldern.
E-tech har ett pris som står sig bra på marknaden av elbilar. Den fick nyligen fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstest, likaså inhöstade den full pott i Tidningen Motors krocktest. Så E-tech förvaltar verkligen det rykte som Mégane byggt upp under årens lopp och bekräftar att trygg faktiskt rimmar på snygg!